Järnvägsgatan 14 (Gamla Apoteket)532 39 SKARA0511 - 213 07info@tandlakaretrybom.se
Tillsammans med Resursbank kan vi nu erbjuda räntefri delbetalning upp till 30.000:- för din tandvård.Fast månadskostnad oavsett behandling och hur många.Du ansöker enkelt genom att SMS:a TAND till 71690. Och för dig som vill ha faktura får du den from nu genom Payzmart - som också tillhandahåller fler betalalternativ.
Läs mer
Tandläkare Trybom AB
I enlighet med 3 kap.10§ patientsäkerhetslagen (2010:659) och SOSFS 2011:9 7 kap § 2 och 3 redovisar Tandläkare Trybom AB sitt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete under 2023. Detta detaljerade dokument bör biläggas vårdgivaren Tandläkare Trybom AB:s patientsäkerhetsberättelse för 2023. Detta för att skapa en helhetsbild av vårdgivarens patientsäkerhetsarbete. Patientsäkerhetsberättelsen för 2023 ska vara färdig per den 1 mars 2024.
Tandläkare Helena och Tobias Trybom, Johannes Paulsson samt konsulterande team tandläkare Lars Jonsson och tandsköterska Åsa Green.
Veronica Bystedt & Marie Starck: Tandhygienister
Karin Fritioff, Ida Bohlin, Erica Qvist : Tandsköterskor
Vi tillhandahåller tandvård utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Ledstjärnan i detta arbete är de nationella riktlinjer som Socialstyrelsen tagit fram för vuxentandvården under år 2018.
I dagsläget har vi inget avtal med landstinget om barntandvård.
Vi följer de riktlinjer den nationella STRAMA gruppen satt upp avseende antibiotikaprofylax och antibiotikaförskrivning.
Vi säkerställer fortlöpande att samtliga anställda har rätt kompetens och kunskap genom mål- och utvecklingssamtal.
Vi har under år 2023 satsat ca 15.000 kr i kompetensutveckling för alla oss envar på kliniken samt haft konferensdag med vårt kvalitetsäkringssystem.
Vi har följande mötesrutiner i verksamheten som ligger till grund för vårt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete.
Morgonmöten: Varje tisdag med klinisk inriktning där vi tar upp och diskuterar en ny produkt eller en artikel i någon av våra odontologisk skrifter som vi prenumererar på.
Månadsmöten: Inriktat på kvalitetssäkring och verksamhetsplanering
Terapimöte: 1 gång i månaden med Tandläkare och tandhygienister. Samsyn inom terapival och röntgenkalibrering
Exempel på viktiga rutiner i verksamheten utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv:
Verksamheten ska ha genomfört en Klinisk Kvalitets Dialog.
Verksamheten ska bedriva ett aktivt risk – och avvikelsehanteringsarbete.
Riskanalys genomförs vid större förändringar i verksamheten, exempelvis vid om- och nybyggnation, förändrade arbetssätt eller införande av nya arbetsmetoder.
Vi har under året 2023 dokumenterat 0 avvikelser.
Vi har under år 2023 inte fått några skriftliga klagomål från våra patienter.
Under hösten 2018 genomförde vi en enkätundersökning som finns publicerad på hemsidan. Enkätundersökningar innan dess gjordes våren 2014 och hösten 2016. Nästa planerades till våren 2022 vilken nu är genomförd och publicerad på vår hemsida under "Patientundersökning".
Vi har inga Lex Maria (SOSFS 2005:28) under 2023, 2022, 2021, 2020, 2019, 2018, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012 och 2011. Under 2017 gjordes en Lex Maria anmälan utav oss själva, som av IVO bedömdes utan anmärkning.
Vi arbetar aktivt med att utveckla våra hygienrutiner enligt dagens kunskapsnivå. Till vår hjälp i detta arbete har vi dels organisationen Privattandläkarna och dels aktuell information från bl.a. Svensk Förening för Vårdhygien
Genom branchorganisationen Privattandläkarna deltar vi årligen i Svenskt KvalitetsIndex (SKI) mätning av kundnöjdhet inom tandvården. Vi samlar också systematiskt in våra patienters syn på vård och bemötande. Allt i syfte att höja våra patienters nöjdhetsgrad med den vård vi tillhandahåller. Följande förbättringsområden har varit föremål för vårt arbete under 2023.
Vi arbetar målmedvetet att utveckla våra arbetssätt i syfte att utföra en god vård på ett säkert och effektivt sätt.
Vi respekterar alla människors lika värde.
Vi respekterar den enskilda människans värdighet, självbestämmande och integritet.
Vi respekterar den enskilda människans behov av trygghet och säkerhet.
Vi visar patienter och närstående omtanke och respekt oavsett t ex ålder, kön, funktionshinder, utbildning, social ställning, etnisk eller religiös tillhörighet eller sexuell läggning.
Vi diskuterar regelbundet innebörden av ett gott bemötande och av goda kontakter mellan patienterna och våra medarbetare. Se ovan våra mötesrutiner.
Vi har följande tillgänglighet (telefon, jour och öppettider) under
Mån - Ons 08:00-17:00
Tors 08:00-14.00
Fre 08:00-13:00
Helgdagar: Stängt
Helg-/Semesterperioder: Jourtandläkare arrangeras genom ett gott samarbete bla med Folktandvården i Skara och Skara Tandvård.
Vi samverkar med följande vårdgivare/vårdutövare allt för att säkerställa en högkvalitativ och säker vård.
Specialistenheterna på KSS
Spec Odont. Radiologi Lena Vannas
Spec. Protetiker Ulrica Gidlund
Arvidssons Dental lab & Skaraborgs Dentallab/Nordentic och liknande företag - ger oss svenkstillverkad tandteknik på högsta nivå.
Följande mål har vi satt upp inför år 2024
Lågkonjuntkturen har satt sina spår hos många, vårt samarbete med lokala fonder ger möjlighet för de mest utsatta att få rimlig tandvård.
Pandemin är visserligen över, men det sätter fortfarande sina spår i form av brist på vissa läkemedel inklusive bedövningsmedel. Genom att lagerhålla detta i större mängd har vi hittils, och förhoppningsvis framåt i tiden, kunnat arbeta som vanligt. Vi håller koll på apotekens prognoser.
Vi har utökat personalstyrkan med ytterligare en tandläkare, Johannes Paulsson, som tillför nya och bra uppslag för framtiden.
I tjänsten 1 mars 2024
Tobias och Helena Trybom