Järnvägsgatan 14 (Gamla Apoteket)532 39 SKARA0511 - 213 07info@tandlakaretrybom.se
Tillsammans med Resursbank kan vi nu erbjuda räntefri delbetalning upp till 30.000:- för din tandvård.Fast månadskostnad oavsett behandling och hur många.Du ansöker enkelt genom att SMS:a TAND till 71690. Och för dig som vill ha faktura får du den from nu genom Payzmart - som också tillhandahåller fler betalalternativ.
Läs mer
Tandläkare Trybom AB
I enlighet med 3 kap.10§ patientsäkerhetslagen (2010:659) och SOSFS 2011:9 7 kap § 2 och 3 redovisar Tandläkare Trybom AB sitt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete under 2022. Detta detaljerade dokument bör biläggas vårdgivaren Tandläkare Trybom AB:s patientsäkerhetsberättelse för 2022. Detta för att skapa en helhetsbild av vårdgivarens patientsäkerhetsarbete. Patientsäkerhetsberättelsen för 2022 ska vara färdig per den 1 mars 2023.
Tandläkare Helena och Tobias Trybom samt konsulterande team tandläkare Lars Jonsson och tandsköterska Åsa Green
Veronica Bystedt & Marie Starck: Tandhygienister
Karin Fritioff, Ida Bohlin, Erica Qvist : Tandsköterskor
Vi tillhandahåller tandvård utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Ledstjärnan i detta arbete är de nationella riktlinjer som Socialstyrelsen tagit fram för vuxentandvården under år 2018.
I dagsläget har vi inget avtal med landstinget om barntandvård.
Vi följer de riktlinjer den nationella STRAMA gruppen satt upp avseende antibiotikaprofylax och antibiotikaförskrivning.
Vi säkerställer fortlöpande att samtliga anställda har rätt kompetens och kunskap genom mål- och utvecklingssamtal.
Vi har under år 2022 satsat ca 15.000 kr i kompetensutveckling för alla oss envar på kliniken samt haft konferensdag med vårt kvalitetsäkringssystem.
Vi har följande mötesrutiner i verksamheten som ligger till grund för vårt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete.
Morgonmöten: Varje tisdag med klinisk inriktning där vi tar upp och diskuterar en ny produkt eller en artikel i någon av våra odontologisk skrifter som vi prenumererar på.
Månadsmöten: Inriktat på kvalitetssäkring och verksamhetsplanering
Terapimöte: 1 gång i månaden med Tandläkare och tandhygienister. Samsyn inom terapival och röntgenkalibrering
Exempel på viktiga rutiner i verksamheten utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv:
Verksamheten ska ha genomfört en Klinisk Kvalitets Dialog.
Verksamheten ska bedriva ett aktivt risk – och avvikelsehanteringsarbete.
Riskanalys genomförs vid större förändringar i verksamheten, exempelvis vid om- och nybyggnation, förändrade arbetssätt eller införande av nya arbetsmetoder.
Vi har under året 2022 dokumenterat 0 avvikelser.
Vi har under år 2022 inte fått några skriftliga klagomål från våra patienter.
Under hösten 2018 genomförde vi en enkätundersökning som finns publicerad på hemsidan. Enkätundersökningar innan dess gjordes våren 2014 och hösten 2016. Nästa planerades till våren 2022 vilken nu är genomförd och publicerad på vår hemsida under "Patientundersökning".
Vi har inga Lex Maria (SOSFS 2005:28) under 2021, 2020, 2019, 2018, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012 och 2011. Under 2017 gjordes en Lex Maria anmälan utav oss själva, som av IVO bedömdes utan anmärkning.
Vi arbetar aktivt med att utveckla våra hygienrutiner enligt dagens kunskapsnivå. Till vår hjälp i detta arbete har vi dels organisationen Privattandläkarna och dels aktuell information från bl.a. Svensk Förening för Vårdhygien
Genom branchorganisationen Privattandläkarna deltar vi årligen i Svenskt KvalitetsIndex (SKI) mätning av kundnöjdhet inom tandvården. Vi samlar också systematiskt in våra patienters syn på vård och bemötande. Allt i syfte att höja våra patienters nöjdhetsgrad med den vård vi tillhandahåller. Följande förbättringsområden har varit föremål för vårt arbete under 2022.
Vi arbetar målmedvetet att utveckla våra arbetssätt i syfte att utföra en god vård på ett säkert och effektivt sätt.
Vi respekterar alla människors lika värde.
Vi respekterar den enskilda människans värdighet, självbestämmande och integritet.
Vi respekterar den enskilda människans behov av trygghet och säkerhet.
Vi visar patienter och närstående omtanke och respekt oavsett t ex ålder, kön, funktionshinder, utbildning, social ställning, etnisk eller religiös tillhörighet eller sexuell läggning.
Vi diskuterar regelbundet innebörden av ett gott bemötande och av goda kontakter mellan patienterna och våra medarbetare. Se ovan våra mötesrutiner.
Vi har följande tillgänglighet (telefon, jour och öppettider) under
Mån - Ons 08:00-17:00
Tors 08:00-14.00
Fre 08:00-13:00
Helgdagar: Stängt
Helg-/Semesterperioder: Jourtandläkare arrangeras genom ett gott samarbete bla med Folktandvården i Skara och Skara Tandvård.
Vi samverkar med följande vårdgivare/vårdutövare allt för att säkerställa en högkvalitativ och säker vård.
Specialistenheterna på KSS
Spec Odont. Radiologi Lena Vannas
Spec. Protetiker Ulrica Gidlund
Arvidssons Dental lab & Skaraborgs Dentallab/Nordentic och liknande företag - ger oss svenkstillverkad tandteknik på högsta nivå.
Följande mål har vi satt upp inför år 2023
Pandemin har satt sina spår hos alla, och kanske framförallt hos våra äldre. Tandhälsan i gruppen 80+ har försämrats snabbt och vi tycker det är fortsatt viktigt att prioritera denna grupp. Annars riskerar vi se fler akuta tillstånd längre fram vilket ytterligare försämrar tandhälsan i gruppen. Vårt främsta mål inför 2023 är således att hjälpa våra äldre patienter genom att återställa och bibehålla den munhälsa vi tidigare tillhandahållit dem.
Tack vare god framförhållning har vi under 2022 lyckats hålla ett adekvat lager av sterila hygienartiklar, så vi har kunnat ge våra patienter säker tandvård trots pandemi. Detta är vårt mål även inför 2023-24. Just nu är bedövningsmedel en bristvara, men även här har vi byggt upp ett lager som tillgodoser oss under 2023.
Vi planerar att under hösten 2023 utöka och utveckla verksamheten med kollega från närstående tandvårdsverksamhet. Detta blir jättespännande för oss. Av etiska skäl går vi inte utmed mer information om detta förrän hans nuvarande anställning upphört.
I tjänsten 1 mars 2023
Tobias och Helena Trybom